VFR on top

De eigenlijk geplande vlucht van vandaag kan niet doorgaan omdat de sleutels van het toestel waar wij in zouden gaan vliegen niet aanwezig zijn. Gelukkig heeft André even pauze tussen 2 vlieglessen dus mogen we zijn toestel een half uurtje meenemen, zijn we in ieder geval niet voor niets gekomen.

De hele ochtend heeft er al een dik pak wolken boven ons gehangen maar nu begint het een beetje te breken, er komen een paar gaten in waar de blauwe lucht door zichtbaar is. In een half uurtje kun je natuurlijk niet zo ver komen, dus gaan we dit keer dan maar een keer de hoogte in,...

In de buurt van ons veld is het vanaf de grond tot 1500 voet luchtklasse G en daarboven tot FL65 (in het weekend FL95) klasse E. Wij vliegen onder VFR (Visual Flight Rules) en dat betekent o.a. dat je in klasse G minimaal 1500 meter zicht moet hebben, vrij moet blijven van wolken en constant zicht op grond of water moet hebben. In klasse E moet je minimaal 8 km zicht hebben (boven ons veld is dat in het weekend zelfs maar 5 km) en horizontaal 1500 meter en verticaal 300 meter afstand tot de wolken houden.

Na de start zoek ik een groot gat in de bewolking waar ik, ook volgens de regels, voldoende afstand tot de wolken kan houden en begin te klimmen. De wolkenbasis ligt ongeveer op 1500 voet en de bovenkant op zo'n 3500 voet. We klimmen er nog een stukje bovenuit en draaien een paar rondjes, prachtig om dit ondanks het korte vluchtje toch even te kunnen zien !!

We hadden hier best nog wel even wat willen blijven genieten maar omdat André beneden staat te wachten zoek ik toch maar een een groot gat om weer in af te kunnen dalen. Buiten is het best wel fris en omdat de motor bij het dalen stationair draait moet ik echt de motortemperatuur in de gaten blijven houden om te voorkomen dat de motor te veel afkoelt. Om de paar minuten moet ik zelfs een beetje gas geven om de zaak warm genoeg te houden.

Een paar foto's van al dit moois,...

We komen keurig op long final voor de baan uit de bewolking, ik maak nog een touch-and-go, doe nog een circuitje en ben precies binnen het afgesproken halve uur weer terug op de parkeerplaats.

Kort, maar wel schitterend !!

Wordt vervolgd,....