En wederom is het tegen alle verwachtingen in schitterend vliegweer. Klein beetje wind en prachtig zicht.
Het toestel wordt met vereende krachten opgebouwd, ik begin ondertussen met de controle van de motor, alles zit nog steeds zoals het hoort wat niet zo verwonderlijk is omdat het toestel juist vorige week nog een complete onderhoudsbeurt heeft gehad.
Wout start de motor en terwijl deze warm draait nemen we ondertussen de plannen voor vandaag door. André zal mij uit gaan checken en als het me lukt om meteen 2 nette landingen neer te zetten dan mag ik voor de rest van de les alleen de lucht in.
De motor is warm genoeg en wordt uitgezet. André installeert zich vast in de rechterstoel en op dat moment ga ik de fout in want ik installeer mezelf in de linkerstoel terwijl ik had moeten weten dat de verplichte check van het toestel voor de eerste vlucht van de dag nog niet helemaal afgerond was (we hadden alleen de motor gedaan). Terwijl Wout het checkrondje alsnog uitvoert probeer ik zo schuldbewust mogelijk te kijken,...
Nadat Wout aangeeft dat de kist wat hem betreft in orde is start ik de motor, voer de pre-takeoff checks uit waarna we de lucht ingaan. De heren worden toch wel steeds kritischer, het is de bedoeling dat je na de start het verlengde van de baan volgt dus met zijwind moet je wat opsturen maar omdat ik het nog steeds druk genoeg heb met het vooruit kijken heb ik niet meteen in de gaten dat we ons iets zijwaarts verplaatsen ten opzichte van de baan achter ons. Wout roept over de radio dat de baan volgens hem toch echt niet zo breed is,...
De 2 landingen zijn blijkbaar wel goed genoeg want na de 2e moet ik een full-stop maken zodat André uit kan stappen.
En daar gaat'ie dan. Voor de eerste keer op eigen houtje het circuit uit. Prachtig !!!. Ik vlieg een stukje de Schermer in en ga daar wat oefeningen doen, slootje volgen, bochtjes linksom, rechtsom, achtjes draaien en ondertussen lekker in het rond kijken. Ik moet uiteraard wel een beetje in de buurt van het veld blijven maar dat is geen probleem, er is daar genoeg te zien. Vanuit de richting van IJmuiden zie ik wel een hele dikke wolk recht op onze omgeving aankomen met daaronder een gordijn wat lijkt op een stevige regenbui dus die moet wel in de gaten gehouden worden. Maar gelukkig waait het niet hard waardoor de wolk ook niet zo snel beweegt en er nog voldoende tijd is om wat rondjes te blijven vliegen.
Tussendoor probeer ik nog een low-pass en een paar touch-and-go's op het veld, het gaat echt lekker, ik voel me er in ieder geval prima bij.
Na 40 minuten vind ik dat de wolk toch wel wat te dichtbij gaat komen en meld over de radio aan Wout dat ik van plan ben te gaan landen. Volgens Wout is er best nog wel tijd genoeg voor een extra rondje en hij krijgt gelijk, omdat ik een beetje te hoog binnenkom ga ik nog maar een keertje rond. De aanvliegsnelheid luistert met weinig wind en laag gewicht zo nauw, het toestel blijft een eeuwigheid doorzweven en de baan wordt dan toch wel snel erg kort.
De landing gaat uiteindelijk heel aardig, het uitzweven gaat ook steeds beter alleen op het allerlaatste moment laat ik me door de zijwind toch nog een klein beetje wegzetten. Hopelijk staat er de volgende les een redelijke crosswind op de baan zodat we daar dan ook wat meer tijd in kunnen gaan steken.
Bij het terugtaxiën valt het me op dat er nogal wat toeschouwers, vooral fietsers met zwaaiende kinderen in de zitjes, langs de baan staan. Ik was al gewend om op motor regelmatig naar kinderen in auto's terug te moeten zwaaien maar dit heeft toch echt wel iets extra's,...
Ik ga echt proberen of ik aankomende week nog aan iets anders zal kunnen denken maar ik vrees dat dit erg veel moeite zal gaan kosten,...