Ballonvaren

Na een eerdere afzegging vanwege het weer was het op zondag 18 juli 1999 dan toch eindelijk zo ver. Onze ballonvaart (geboekt bij Ad Ballon in Breda) werd verzorgd door de heren Pieter en Johannes Kooistra van het Noordelijk Balloncentrum .

Aangezien ballonvaarten, vanwege thermiek overdag, alleen rond zonsop- en ondergang plaats kunnen vinden en wij een ochtendvaart geboekt hadden moesten we 's ochtends al om 5.30 uur in het park achter het provinciehuis in Zwolle aanwezig zijn.

Hieronder links het mandje (goed voor 10 passagiers plus de piloot) en rechts fase 1 van het opbouwen van de ballon. Terwijl twee passagiers de onderzijde van de ballon openhouden wordt door een ventilator koude lucht in de ballon geblazen

Wanneer de ballon voldoende bol staat vindt eerst nog een inspectie plaats door de piloot die er dan gewoon doorheen kan wandelen. Is alles in orde dan worden de branders ontstoken om de lucht in de ballon op te warmen.

Door het verwarmen van de lucht richt de ballon zich op. De mand wordt vervolgens rechtop gekanteld waarna de passagiers erin mogen klauteren. Op dat moment zit de mand nog wel even met een veiligheidskoppeling aan de volgauto vast.

Nadat deze koppeling losgemaakt is laat de piloot de brander loeien en stijgt de ballon meteen redelijk snel op. Het linker plaatje hier onder is gemaakt direct na de start. Het dak van het provinciehuis is nog net zichtbaar en naast de blauwe auto staat onze motor geparkeerd. De andere twee plaatjes geven een indruk van Zwolle op een zondagochtend rond 6 uur. Zoals te zien was het nog tamelijk mistig en hoewel de meteodienst voorspeld had dat deze mist vrij snel op zou trekken besloot de mist eens lekker eigenzinnig te zijn en werd onderweg dus steeds dikker,... Normaal duurt een ballonvaart ongeveer een uur maar aangezien we vanwege die mist nergens konden landen heeft de vaart uiteindelijk bijna een half uur langer geduurd.

Boven de mist was het echt schitterend, blauwe onbewolkte lucht en prima temperatuur.
Op sommige plekken staken kerktorens en elektriciteitsmasten heel fraai door de mist omhoog.

Wel jammer dat mijn linkerarm niet wat langer is,...

Na bijna anderhalf uur trok de mist dan toch op en zocht de piloot een plek om te kunnen landen. Ondanks regelmatig telefonisch contact met de volgauto was het toch nog een verrassing dat wij uiteindelijk bijna in Meppel uitgekomen waren.

De landing kan het best plaatsvinden op een pas gemaaid stuk weiland zonder vee omdat op die manier geen (of in ieder geval de minste) schade wordt aangericht. Uiteindelijk besloot de piloot vanwege het aanwezige vee in het weiland achter het rijtje bomen een precisielanding vlak achter het toegangshek te maken.

Na de landing mochten de passagiers er weer uit klimmen, de mand werd weer gekanteld waarna de lucht uit de ballon gedrukt kon worden.

Het is de gewoonte dat er een vloeibare attentie wordt gegeven aan de eigenaar van de grond waar op geland is. 'Onze' boer sputterde eerst een beetje over het laten schrikken van zijn koeien maar na de overhandiging van de Berenburg kwam alles toch nog goed.

Ook konden we ons er weer eens over verbazen wat voor ongelofelijk nieuwsgierige beesten die koeien toch eigenlijk zijn.

Nadat we met vereende krachten de ballon hadden ingepakt en de spullen op de aanhanger hadden geladen volgde nog een doopplechtigheid met champagne (vanwege de terugreis op de motor bleef dit voor mij helaas beperkt tot een piepklein nipje,..) waarna we weer met de volgbus terug naar Zwolle werden vervoerd.

Al met al was het een heel leuke belevenis die zeker voor herhaling vatbaar is.