Vandaag organiseert het tijdschrift Piloot en Vliegtuig op het vliegveld Lelystad een beurs en er is natuurlijk weinig leukers te bedenken dan zo'n evenement ook vliegend te bezoeken.
Het is al een paar dagen prachtig nazomerweer maar uitgerekend vandaag is het veel minder, wolken. lichte nevel en af en toe zelfs wat motregen.
We gaan het toch maar proberen, heen ga ik met André en Jochem gaat met Wout mee, terug zullen we wisselen.
Voorafgaand aan de vlucht moeten Jochem en ik ieder afzonderlijk een vluchtplan maken en nadat we de uitkomsten daarvan vergelijken lijkt het er wel op dat we allebei ongeveer gelijk uit gaan komen dus het is niet denkbeeldig dat die plaats waar we uit gaan komen ook echt Lelystad zal zijn.
Wout en Jochem zijn eerder klaar met de checks, wij stijgen 1 minuut later op. Omdat we de overkant van het IJsselmeer hiervandaan echt niet kunnen zien vliegen we eerst maar langs Purmerend naar Marken omdat daar de oversteek veel korter is. Wout meldt over de radio dat hij pas boven Marken de overkant in zicht heeft, zou dat niet het geval geweest zijn dan hadden we helemaal via het zuiden om moeten vliegen want zonder een duidelijke horizon kun je razendsnel je orientatie kwijtraken.
De oversteek gaat redelijk snel, we komen ter hoogte van Almere Buiten aan de overkant. We vliegen om de stad heen richting de snelweg die we in noordelijke richting zullen volgen tot aan de Giant fabriek bij Lelystad waar voor microlights het meldingpunt 'V'(Victor) ligt. Wout en Jochem vliegen nog steeds voor ons, Wout meldt zich aan bij de toren van Lelystad en vraagt informatie over de in gebruik zijnde baan. Het blijkt 'C'(Charley) 05 te zijn, een grasbaantje direct ten noorden van de ANWB slipbaan. Het circuit voor microlights ligt bij dit vliegveld op 300 voet en dat is ongeveer de helft lager dan dat ik tot nu toe gewend was. Het laatste stukje tot aan de baan is ook heel spannend met al die slippende autootjes vlak onder je. André helpt vanwege de crosswind en mijn onbekendheid met dit toch wel korte baantje wat mee bij de landing, nadat we de baan verlaten hebben zijn we 35 minuten onderweg geweest.
Vanaf de baan tot aan het vliegveld zelf moeten we nog een heel eind taxiën, dit gaat over een betonnen baantje en dat heb ik ook nog nooit gedaan. Het verschil in rolweerstand tussen gras en vlak beton is duidelijk merkbaar, eenmaal op gang hoef je hier echt geen gas meer bij te geven zelfs stationair draaiend gaan we steeds sneller en moet ik af en toe zelfs een beetje bijremmen.
Op de taxibaan voor de hangars komt er een geel "follow-me" autootje voor ons rijden die ons de weg wijst naar de parkeerplaats. Het lijkt allemaal net echt zo,...
![]() |
De importeur van de Eurofox Jan Litjens van Cyclone heeft ook een stand op de beurs waar wij onze Eurofoxen mogen parkeren. De ontvangst is geweldig met koffie en door mevrouw Litjens uit Limburg meegenomen vers gebakken vlaai. |
Op de beurs zelf is ook heel veel te zien en nadat we even omgelopen zijn komen we ook nog in de hangar van de Stichting Vroege Vogels terecht waar echte historische vliegtuigen gerestaureerd en ook replica's gebouwd worden. Heel erg fraai allemaal.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De terugweg ga ik met Wout doen, we taxiën weer het hele stuk naar baan C05 en starten dus in noordoostelijke richting. Ik vind het zelf geen strakke start en Wout kijkt ook niet echt blij. Volgende keer beter.
![]() |
![]() We verlaten het circuit en zien dat het zicht in ieder geval vele malen beter is dan op de heenweg. We volgen de de dijk naar Enkhuizen en gaan daarvandaan richting Hoorn. |
In de vorige les had Wout de werking en bediening van de GPS uitgelegd dus die heb ik ondertussen al fijn ingesteld met de eindbestemming als goto waypoint zodat ik alleen nog maar in de richting van het pijltje hoef te vliegen om thuis te komen. Wanneer Wout mij echter op het schermpje ziet gluren is het meteen weer uit met de pret, ik krijg een vliegkaart en de nodige verwensingen toegeworpen en moet het daar maar mee doen. Gelukkig begin ik Noord-Holland van boven af al een beetje te kennen en zijn er vanuit deze richting voldoende herkenningspunten dus is het thuiskomen geen probleem. De wind is ondertussen stevig toegenomen en staat zoals gebruikelijk weer dwars op de baan. Ik krijg het vliegtuig aan de grond maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd.
Het was een heel fijne dagje maar volgende keer moeten er toch maar weer starts en landingen geoefend worden,...